Хочемо звернути увагу читачів, їх рідних та близьких, які служать в Збройних Силах України (ЗСУ) та військовослужбовців на посилення відповідальності військових за самовільне залишення військової частини (далі – СЗЧ).
Так, військовослужбовцям, які самовільно залишили військові частини або місця проходження служби чи дезертирували до 10 травня 2025 року (дати набрання чинності Законом України “Про внесення змін до деяких законів України щодо порядку проходження військової служби окремими категоріями військовослужбовців під час дії воєнного стану” від 30 квітня 2025 року № 4392-IX) та які добровільно прибули на службу не пізніше 30 серпня 2025 року могли бути поновлені на військовій службі за спрощеною процедурою.
Також зазначаємо: за більш детальною консультацією звертайтеся до наших адвокатів в Києві. Наші фахівці мають значний досвід у вирішенні таких справ
Як повернутися з СЗЧ: спрощена процедура повернення
Спрощена процедура полягала в тому, що військовослужбовець, який вчинив СЗЧ до 10 травня 2025 року мав можливість повернутися на військову службу до 30 серпня 2025 року через застосунок «Армія+», обравши при цьому резервну (іншу) військову частину без притягнення військовослужбовця до кримінальної відповідальності. В такому випадку військовослужбовцю поновлюється виплата грошового, продовольчого речового та інших видів забезпечення і соціальних гарантій.
При цьому, у випадку, якщо військовослужбовець, який здійснив СЗЧ після 10 травня 2025 року, міг повернутися лише в ту військову частину, яку залишив, а поновлення на службі могло тривати набагато довше.
Однак після 30 серпня 2025 року спрощений механізм добровільного повернення на службу для військових, які вчинили СЗЧ завершився.
СЗЧ відповідальність по новому: посилення відповідальності
Відтепер за СЗЧ під час воєнного стану за самовільне залишення військової частини або місця служби військовослужбовцем, а також нез’явлення військовослужбовця вчасно на службу без поважних причин тривалістю понад три доби настає кримінальна відповідальність, передбачена частиною 5 статті 407 Кримінального кодексу України, що означає позбавлення волі на строк від 5 до 10 років.
Звертаємо увагу, про відповідальність, передбачену частинами 1-4 статті 407 Кримінального кодексу України, застосовується за правопорушення скоєні у мирний час.
Раніше, наприклад, за самовільне залишення військової частини або місця служби військовослужбовцем строкової служби, а також нез’явлення його вчасно без поважних причин на службу у разі звільнення з частини, призначення або переведення, нез’явлення з відрядження, відпустки або з лікувального закладу тривалістю понад три доби, але не більше місяця, – військовослужбовець міг бути покараним триманням у дисциплінарному батальйоні на строк до двох років або позбавленням волі на строк до трьох років.
Адміністративна відповідальність за СЗЧ застосовується лише в мирний час, якщо військовий був відсутній до 3 діб.
Під час воєнного стану СЗЧ є кримінальним правопорушенням, за яке передбачено значно суворіше покарання.
Так, в умовах воєнного стану адміністративна відповідальність (арешт на гауптвахті до 10 діб або штраф від 8 500 до 17 000 грн) не застосовується.
Звертаємо увагу, що за СЗЧ військовослужбовець втрачає додаткову винагороду за той місяць, у якому сталося порушення, та за весь період самовільного залишення частини.
Командування військової частини може виключити військовослужбовця зі списків особового складу, звільнити з посади та призупинити виплату грошового забезпечення у зв’язку з СЗЧ.
І це не всі заходи, які можуть бути застосовані до військових, які самовільно залишили військову частину, до військовослужбовців можуть застосовуватись також заходи дисциплінарного впливу.
Законопроекти про СЗЧ, які розглядає Верховна Рада України
На даний час у Верховній Раді знаходиться Законопроект № 13260 «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо відповідальності за скоєння кримінальних правопорушень, пов’язаних із самовільним залишенням військової частини або місця служби в умовах воєнного стану», який стосується відповідальності військовослужбовців за самовільне залишення частини та дезертирство (СЗЧ) і за який 04.09.2025 року в першому читанні проголосували 277 парламентарів.
Якщо найближчим часом приймуть даний законопроект, який пропонує:
- вилучити норму (частини п’ятої статті 401 Кримінального кодексу України), яка дозволяла вперше вчиненим під час воєнного стану випадкам самовільного залишення частини чи дезертирства уникати відповідальності, у разі добровільного повернення на службу;
- доповнити перехідні положення Кримінального кодексу новим пунктом, що визначає підстави для звільнення від відповідальності тих військовослужбовців, які вперше вчинили такі правопорушення, але добровільно повернулися або вже несуть службу;
- внести зміни до статей Кримінального процесуального кодексу та врегулювати умови й порядок звільнення військових від кримінальної відповідальності у випадках, коли є для цього підстави.
Звертаємо увагу читачів, що жодних “пом’якшень” для дезертирів та СЗЧ після ухвалення даного закону не буде. Після остаточного прийняття закону суди не зможуть застосовувати пом’якшувальні норми для дезертирів чи СЗЧ-шників. Зокрема, скасовується норма ч.5 ст.401 КК, яка раніше дозволяла звільнити від відповідальності першого разу за наявності певних умов. Також чинне законодавство вже зараз забороняє призначати покарання нижче мінімальної межі або давати умовний строк за такі воєнні злочини. Отже, уникнути реального ув’язнення тепер неможливо – держава обрала курс на невідворотність покарання.
Для отримання більш детальної юридичної консультації щодо відповідальності за СЗЧ та захисту військовослужбовців від свавілля судової системи рекомендуємо звернутися за консультацією до професіоналів юридичної компанії «Перша юридична» допоможуть Вам! Заповніть форму заявки на сайті просто зараз або зателефонуйте за одним із номерів: +38 (044) 35-35-164, +38 (067) 306-89-89, +38 (063) 45-85-448, +38 (099) 367-89-89.