Державна реєстрація права власності на нерухоме майно – це офіційне визнання та підтвердження державою факту виникнення права власності на нерухомість, та закріплення його за певним суб’єктом. Факт реєстрації права власності на нерухоме майно часто потрібно підтверджувати для отримання тієї чи іншої адміністративної послуги, наприклад, під час декларування місця проживання, або вчинення правочинів з таким нерухомим майном. Особливо актуальною державна реєстрація речових прав є для власників, що набули ці права до 2013 року (до запровадження Державного реєстру речових прав). Відтак, відкладати державну реєстрацію права власності на нерухоме майно не варто.
Профільним законом, яким регулюється порядок державної реєстрації речових прав є Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно здійснюється державними реєстраторами виконавчих органів сільських, селищних та міських рад або нотаріусами (державними та приватними).
Вичерпний перелік документів, що подаються для державної реєстрації залежить від типу нерухомості (будівля, земельна ділянка, квартира тощо) та підстав його набуття. Зазвичай сюди входить:
- правовстановлюючий документ (наприклад, свідоцтво про право власності на житло, державний акт на землю, договір купівлі-продажу тощо);
- документ, що підтверджує сплату адміністративного збору;
- документ, що підтверджує особу заявника;
- документ, що підтверджує повноваження представника (у разі звернення представника, наприклад довіреність, яка посвідчена нотаріально).
Строки державної реєстрації права власності на нерухоме майно: державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться у строк, що не перевищує п’яти робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви.
За вчинення реєстраційних дій справляється адміністративний збір. За державну реєстрацію права власності справляється адміністративний збір у розмірі 0,1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Підвищені розміри адміністративного збору встановлені за скорочені строки розгляду поданих документів, а саме:
- 1 прожитковий мінімум для працездатних осіб – у строк два робочі дні;
- 2 прожиткових мінімуми для працездатних осіб – у строк один робочий день;
- 5 прожиткових мінімумів для працездатних осіб – у строк 2 години.
За результатами проведення державної реєстрації речових прав, заявник отримує відповідний витяг про державну реєстрацію, справжність якого можна перевірити на офіційному сайті Міністерства юстиції України.
У разі виникнення додаткових питань, що стосуються державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, радимо звертатися за консультацією юриста. Адвокати юридичної компанії «Перша Юридична» з радістю проконсультують Вас з питань, що пов’язані з державною реєстрацією права власності, а за потреби, здійснять представництво Ваших інтересів та забезпечать результат.