Основні нюанси організації праці під час карантину

Оприлюднено Категорії Новини

25 березня 2020 року Кабінет Міністрів Україні запровадив режим надзвичайної ситуації на всій території України та продовжив карантин на 30 днів, до 24 квітня 2020 року та заборонено роботу суб’єктів господарювання, яка передбачає приймання відвідувачів, а також заборонено регулярні та нерегулярні перевезення пасажирів автомобільним транспортом у приміському, міжміському внутрішньообласному і міжобласному сполученні (крім перевезення легковими автомобілями). Також було зупинено роботу комунального транспорту в низці великих міст по всіх Україні.

Також відповідно до Закону України від 17 березня 2020 року № 530-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби COVID-19» на період встановлення карантину або обмежувальних заходів, встановлюється ряд обмежень, як і для бізнесу так і для звичайних громадян.

Відповідно до законодавства роботодавці зобов’язані вжити наступні заходи:

  • встановлення працівникам неповного або скороченого робочого часу;
  • запровадження роботи змінами;
  • тимчасове запровадження дистанційної або надомної роботи;
  • введення простою;
  • продовження роботи за умови застосування засобів індивідуального та колективного захисту;
  • лікарняний під час карантину.

Професійне і вигідне для Вас кадровий супровід бізнесу та кадровий облік для вашого підприємства

Розглянемо більш детально дані заходи, які критично необхідні для подолання даної ситуації.

Встановлення працівникам неповного або скороченого робочого часу

За угодою між працівником і власником може встановлюватись, як прийняття на роботу, так і згодом неповний робочий день або неповний робочий тиждень.

Оплата праці в даному випадку проводиться пропорційно відпрацьованому часу або залежно від виробітку.

Якщо встановлення неповного робочого часу здійснюється за ініціативою роботодавця, то його запровадження  потребує попередження працівника не менше ніж за два місяці. Якщо ж неповний робочий час встановлюється за бажанням працівника, то дане попередження працівника не вимагається.

Запровадження роботи змінами

За бажанням працівників та за можливості виробничих процесів і згодою роботодавця може бути запроваджена робота змінами, яка відрізняється від звичайного режиму роботи. Як і у попередньому випадку, оплата проводиться за фактично виконану роботу (відпрацьований час).

Тимчасове запровадження дистанційної або надомної роботи

Для бізнесу можливість організувати роботу працівників дистанційно, у домашніх умовах може бути виходом із ситуації, яка склалася на даний момент. Тим паче, що робота комунального транспорту у деяких великих містах призупинена.

Згідно чинного законодавства, працювати дистанційно або вдома мають можливість обмежені категорії працівників. Проте враховуючи ситуацію і дії спеціальної норми, даний захід стосується більшій половині працюючого населення України. 

Проте, щоб не створювати в майбутньому проблем і непорозумінь під час встановлення роботи у домашніх умовах, варто вжити певних заходів:

  • Бажано затвердити правила дистанційної праці і надати для ознайомлення всім працівникам підприємства під особистий підпис кожного;
  • Видати внутрішній наказ по підприємству про встановлення умов роботи дистанційно або в домашніх умовах. В свою чергу всі працівники повинні бути ознайомленні з даним наказом;

При такому режимі роботи працівник зобов’язаний упродовж всієї тривалості робочого часу виконувати роботу, доручену роботодавцем, та перебувати під контролем роботодавця за допомогою сучасної техніки (телефон, інтернет, інші засоби зв’язку).

Введення простою

При неможливості запровадження дистанційної роботи на підприємстві, роботодавець може запровадити простій, який на момент карантину оформляється наказом керівника підприємства.  Простій – це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами. Запровадження простою не вимагає згоди працівників.

Продовження роботи за умови застосування засобів індивідуального та колективного захисту

У разі того, якщо всі перераховані варіанти не вирішують проблеми організації роботи, то підприємство продовжує працювати в штатному режимі. Проте, роботодавець має безоплатно забезпечити працівників  засобами індивідуального захисту, мийними та знешкоджувальними, антисептичними та дезінфікуючими засобами, проінформувати працівників про профілактичні заходи.

Автор: Александр Машталяр

Провідний юрисконсульт First Legal, Київ


Ще Новини: